Tonåring, slö och slarvig: skyll på molekylerna i hjärnan
Slö och slarvig: skyll på molekylerna i hjärnan
Din tonåring är troligen inte slö eller slarvig.
Enligt hjärnforskare är det molekyler i hjärnan som ställer till det – och gör att barn blir sämre på att lära sig när de kommer in i puberteten.
Kanske är det varken hoppande hormoner, slöhet eller slarv som gör att tonåringen därhemma inte riktigt lyckas prestera i skolarbetet. Efter studier på möss har hjärnforskaren Sheryl Smith vid State University of New York, USA, kunnat konstatera att möss i puberteten har betydligt svårare att lära sig än möss som fortfarande är barn. Det skriver tidningen New Scientist.
Pubertetsmössen gick i fällan
När försöksdjuren placerades på en roterande platta där en fast placerad manick avgav små elektriska stötar, lärde sig de yngre mössen snabbt att undvika obehaget. Pubertetsmössen gick dock i fällan gång på gång. Förklaringen hittade de i hjärnan. Pubertetsmössen hade sju gånger så många av en viss molekyl som hindrar aktivitet i hippocampus, en del av hjärnan som är aktiv vid inlärning. Hos de vuxna mössen hade nivån av molekylerna som hämmar inlärningen sjunkit igen.
Liknar människans
Och nu tror forskarna att resultaten kan säga något om hur människor fungerar.
– Mössens pubertet är väldigt lik människans, även om tidsaspekten är en annan. Att vara tonåring är inte bara att vara mittemellan barn och vuxen, deras beteende är helt annorlunda, säger Cheryl Sisk vid universitetet i Michigan till New Scientist.
Medicinera bort inlärningsproblem
Sheryl Smiths forskarlag lyckades i experiment också blockera de molekyler som gjorde pubertetsmössen lite trögare. Detta genom att injicera ett hormon som produceras naturligt hos vuxna och barn.
Enligt Smith antyder detta att man skulle kunna medicinera bort inlärningsproblem hos tonåringar med en syntetisk form av hormonet.